TERBARU


Sebagai seorang pemuda berusia awal 20-an, Datuk M. Nasir memiliki visi tentang apa yang ingin ia capai ketika ia memasuki industri hiburan: Untuk menyuntikkan kesegaran ke dalam adegan pop Melayu.

"Saat itu tidak sejernih kristal, tetapi saya tahu saya ingin membuat musik baru dan gaya penampilan yang baru," kata Nasir pada konferensi pers di hadapan Konsert M. Nasir Satu Hikayat - 40 Tahun Perjalanan, yang berlangsung Di bulan November.

Dia melanjutkan: “Saya juga melihat dengan seksama pada jenis lirik dan melodi yang saya buat. Liriknya terutama; Saya selalu berusaha membuat kata-kata menjadi lebih serius meski dalam format musik pop.

“Saya ingin berbagi lebih banyak tentang kehidupan, lingkungan kita dan pengalaman manusia melalui lagu saya; komposisinya harus matang dan harus mendalam, ”kata Nasir, yang nomornya selalu hijau Suatu Hari Di Hari Raya berfungsi sebagai contoh utama dari tujuannya.

Sementara upaya solonya yang pertama - Untuk Pencinta Seni, pada tahun 1979 (sebagai Mohamed MN) - tidak berhasil, ia mendapatkan ketenaran sebagai anggota kelompok rock rakyat, Kembara pada awal 1980-an.

Ini menghasilkan lagu-lagu seperti Ekspress Rakyat, Hati Emas, Sesat Di Kuala Lumpur dan Keroncong Untuk Ana yang merangkum ambisi Nasir untuk lirik yang lebih puitis dan lebih tinggi.

Pada tahun 1989, Nasir pergi solo lagi dengan album berjudul tepat S.O.L.O., dan dua album kemudian - Saudagar Mimpi (1992) dan Canggung Mendonan (1993) - ia berhasil dalam visinya dengan menciptakan genre musik baru bernama Nusantara. Dia mengikutinya dengan dua album lagi, Srikandi Cintaku (1999) dan Phoenix Bangkit (2001).

Format musik ini menggabungkan suara tradisional (menggunakan instrumen musik Melayu seperti gambus, rebana, serunai dan kompang) dan instrumen modern, ditambah dengan getaran musik dunia. Pikirkan Mustika, Mentera Semerah Padi, Sentuhan Listrikmu, Langgam Pak Dogo, Tanya Sama Itu Hud Hud, Bonda, Raikan Cinta, Phoenix Bangkit Dari Abu, Sahabat Gua dan Ghazal Untuk Rabiah (duet dengan Jamal Abdillah).

Tak perlu dikatakan, semua lagu ini adalah hit besar di tahun 1990-an dan awal 2000-an dan tetap didengar sampai hari ini.

Pada titik ini juga, ikon musik telah menulis beberapa hits untuk artis lain, membuatnya mendapatkan Siker moniker.

Hari ini, Nasir berusia 62 tahun, dan ia menyimpulkan karier musiknya: "Perjalanan saya di industri ini naik turun, dan itu tidak mudah. (Namun) saya dapat mengatakan bahwa saya telah melakukan pertunjukan karena saya ingin melakukannya untuk penonton konser dan juga untuk pendengar musik, yang dewasa untuk memahami apa yang saya sampaikan melalui lagu-lagu saya. "

Dan dia masih memiliki banyak hal untuk ditawarkan, kata Nasir.

"Yang penting adalah, meskipun saya berusia 60-an - zaman ketika seseorang diharapkan pensiun dari profesi mereka - saya ingin membuktikan bahwa saya masih di sini dan dapat melanjutkan profesi ini, menyanyi, tampil dan memproduksi lagu."


ROSLI KHAMIS atau lebih dikenali nama pena LOLOQ / NURBISA / FAKIR ISKANDAR / CENDERAWASIH dan lain lain


Rosli Khamis atau lebih dikenali sebagai LOLOQ (1958-30 Januari 2008) merupakan seorang penulis lirik yang terkenal. Ia sering bergandingan dengan M. Nasir dalam membuat lagu baru. Selain menggunakan nama Loloq beliau juga sering menggunakan nama Nurbisa untuk lirik ciptaanya. Dia yang berasal dari Singapura turut berlakon dalam beberapa buah filem seperti "Man Laksa" dan drama.

Bapanya, Rosli Dayut diterbitkan dari Masjid Tanah, Melaka adalah bekas polis Tanah Melayu. Ibunya, Maimunah adalah Cina mualaf. Hasil perkahwinannya dengan Hariyah Yaacob, Loloq dikurniakan tiga anak iaitu Krsty Nur, Jaevn Nur dan Yasha Nur.

Loloq mula aktif dalam bidang penciptaan lagu bermula tahun 1987. Beliau mula menumpahkan idea menulis lirik pada usia 27 tahun, Loloq pada kehidupan silamnya merupakan seorang lelaki yang menjalani kehidupan tanpa arah tuju. Dari Singapura, dia sendirian berkelana ke Kuala Lumpur pada usia 23 tahun. Beliau pernah terlibat dengan najis dadah selama enam tahun, mengikut ajaran Tasauf dan menjadi kutu rayau, dperjalanannya menemui paksi apabila bertemu M. Nasir dan Amy Search di Jalan Chow Kit sekitar tahun 1980-an

Pada waktu itu, beliau yang merupakan seorang penganggur dan memberanikan diri berjumpa M.Nasir dan Amy menggunakan lirik ciptaannya untuk dimuatkan ke dalam album mereka.

Sejak tahun 1990, Allahyarham menjadi penulis lirik eksklusif di syarikat rakaman Luncai Emas milik M. Nasir dan telah menghasilkan sehingga 500 buah lirik lagu. Antara lirik lagu beliau yang pernah popular ialah Di Ambang Wati ( Wings ), Nur Nilam Sari ( Awie & Search ), Laila Namamu Teratas( Search ), Gemuruh ( Search & Wings ), Mantera Semerah Padi ( M . Nasir ), Kita Peng - Yu ( XPDC ) Ratu Sanubari ( Saleem ) Aladdin 'Gosok' (Spider) dan banyak lagi. Beliau pernah mendapat Anugerah Khas dalam Anugerah Planet Muzik 2007 di tanah kelahirannya atas sumbangan beliau yang berjasa dalam industri seni.

Selain hebat menulis seni kata lagu, Loloq juga dilihat hebat dalam bakat lakonannya. Antara filem yang pernah dibintanginya seperti Sara Embun, Lang Buana, Zombi Kampung Pisang dan Man Laksa dan pernah membintangi sebuah telemovie "Orang Kasar" turut berlakon bersama Eman Manan. Beliau juga pernah beraksi di pentas teater suatu masa dulu dalam persembahan teater Bukit Kepong arahan Othman Ghani dan drama sitcom Awie Record.

Semasa hayatnya beliau pernah dikurniakan beberapa anugerah seperti penulis lirik terunggul dan menerima royalti tertinggi daripada Badan Perlindungan Hak Cipta Karyawan Muzik Malaysia Berhad (MACP) ke-11 menerusi lagu Dewa Dewi nyanyian kumpulan Spider menjulang namanya sebagai Penulis Lirik Terunggul lima tahun berturut-turut.[perlu rujukan]

Selain itu, Anugerah Lirik Nasyid pada majlis Anugerah Juara Nasyid Minggu Ini 2006 serta Anugerah Galakkan Penulis Lirik pada Anugerah Citra Wangsa Malaysia 2005. Beliau juga turut terbabit dalam menulis skrip filem Aduh Saliha yang judul asalnya ialah Misteri Mimpi Syakila arahan M Nasir. Bagaimanapun, filem itu tidak dapat disiapkan sehingga sekarang. Lirik lagu terakhir yang dicipta oleh Loloq berjudul "Angkasawan" yang dinyanyikan oleh kumpulan Butterfly

Beliau meninggal dunia setelah empat hari terlantar di Hospital Pakar Damansara pada 30 Januari 2008 pukul 1.30 tengah hari akibat pendarahan otak. Penulis lirik ini telah menjalani pembedahan di kepala pada 29 Januari 2008 setelah menghidap pendarahan serius di kepala. Akibat terlalu banyak kandungan karbon dioksida di dalam paru-paru, kesannya melibatkan keseluruhan sistem dalaman badannya. Allahyarham menghembuskan nafas terakhir di sisi isteri, Hariyah Yaacob dan tiga sahabat lain. Jenazah Allahyarham Loloq dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bandar Baru Sungai Buloh . AL FATIHAH.


Sumber : wikipedia


M. Nasir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigationJump to search
YH Dato'

M. Nasir

DIMP (Pah); AMN; AMP
M Nasir.jpg
Dato' M. Nasir semasa persembahan di Anugerah Juara Lagu Ke-23
KelahiranMohamad Nasir bin Mohamad
4 Julai 1957 (umur 62)
Singapura
KediamanSungai BulohSelangorMalaysia
Nama lainMohamed M.N.,[1] Sifu M. Nasir
PekerjaanPenyanyi, penggubah lagu, pelakon, pelukis, penerbit album, pengarah
Tahun aktif1979–kini
PasanganJunaidah Johari (k. 1986; m. 1999)
Marlia Musa (k. 2000)
AnakMohd Ilham
Mohd Yasin
Mohd Hidayat
Mohd Shafie
Nurnilam Sari
Suci Musalmah
Kerjaya muzik
Genre
InstrumenVokal
Syarikat rakaman
Luncai Emas
Pengkarya berkait
Dato' Mohamad Nasir bin Mohamad atau lebih dikenali sebagai Dato' M. Nasir (lahir 4 Julai 1957) ialah seorang penyanyi, penggubah lagu, pelakon, penerbit album, pengarah dan pelukis Malaysia kelahiran Singapura. Beliau juga dikenali dengan jolokan sifu dalam industri muzik Malaysia. M. Nasir juga ialah salah seorang penyanyi Melayu yang berjaya melahirkan album solo baru di setiap 4 dekad berbeza berturut-turut selain Anita SarawakSharifah AiniKhatijah IbrahimRamlah RamJamal AbdillahHattan dan Noraniza Idris.[2]

Isi kandungan

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

M. Nasir dilahirkan pada 4 Julai 1957 di Singapura (ketika itu sebahagian daripada Persekutuan Tanah Melayu) dan merupakan anak ketiga daripada 7 beradik. Beliau mengambil pengajian diploma dalam lukisan Barat di Akademi Seni Halus Nanyang di Singapura,[3] pada asalnya mahu menjadi seorang pelukis. Beliau mula menceburi bidang penciptaan muzik pada tahun 1978 apabila seorang rakan yang merupakan penerbit eksekutif PolyGram Singapura ketika itu bernama Wan Ibrahim telah menjemput beliau untuk menulis lirik lagu untuk kumpulan Alleycats yang meningkat popular pada masa itu.[3]

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Kerjaya awal dan Kembara[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Kumpulan Kembara
M. Nasir telah didedahkan secara mendalam kepada bidang muzik tidak hanya mendengar radio; tetapi juga abang sulungnya yang membawanya rakaman dari artis antarabangsa seperti Bob DylanQueen, Al Stewart dan Led Zeppelin semasa membesar di Singapura pada 1950an dan 1960an.[4] Beliau telah memilih untuk menceburi bidang nyanyian dengan mengeluarkan album pertamanya Untuk Pencinta Seni di bawah nama Mohamad MN pada tahun 1981, namun album tersebut gagal di pasaran.
Beliau membentuk kumpulan folk rock Kembara dengan empat orang anggota lain iaitu A. Ali, S. Sahlan, dan adik-beradik Abby dan Eddie Ali. Adik-beradik Ali bagaimanapun meninggalkan Kembara pada awal penubuhannya itu disebabkan oleh perbezaan pendapat mereka memilih genre yang bakal diketengahkan oleh kugiran tersebut. Kembara mengeluarkan album sulung mereka yang menjadi suatu kejayaan komersial dengan sebanyak 25,000 naskhah yang terjual. Mereka turut mengeluarkan enam album yang mencapai kejayaan yang sama sehingga pembubaran mereka pada akhir tahun 1985.[3]

Kerjaya solo[sunting | sunting sumber]

Selepas pembubaran Kembara, M. Nasir memulakan kerjaya solo, menandatangani kontrak dengan PMC/BMG dan menerbitkan album S.O.L.O yang dikeluarkan pada 13 November 1989, ia menjadi album pertamanya yang didaftarkan atas nama M. Nasir. Lima lagu di dalam album ini telah dikeluarkan sebagai single, dengan salah satunya menampilkan duet bersama Rahim Maarof, iaitu "Falsafah Cinta".
Pada 5 Januari 1990, beliau menubuhkan label rakamannya sendiri Luncai Emas yang beribu pejabat di Sungai BulohSelangor. Beliau seterusnya melancarkan album solo ketiganya, Saudagar Mimpi (1992) di mana beliau menulis kesemua lirik untuk 11 lagu di dalam album ini, dengan 3 lagu dikarang oleh beliau sendiri. Antara lagu popular album ini ialah "Apokalips" yang merupakan single pertama.
Album studio keempat beliau, Canggung Mendonan memperlihatkan M. Nasir mengetengahkan pelbagai genre termasuk muzik dunia. "Mentera Semerah Padi", "Tanya Sama Itu Hud Hud", "Sentuhan Listrikmu" dan "Bonda" dikeluarkan sebagai single. Canggung Mendonan memenangi Album Tradisional Terbaik dan "Mentera Semerah Padi" memenangi Lagu Terbaik di Anugerah Industri Muzik kedua pada 1995.
M. Nasir melancarkan album kelima beliau, Srikandi Cintaku (1999) yang mana kesemua lagu-lagu yang terdapat di dalam album ini merupakan rakaman semula dari lagu-lagu ciptaan beliau yang sebelumnya pernah dipopularkan oleh artis-artis popular dan beliau sendiri.[5]
M. Nasir ialah salah seorang daripada 45 artis popular yang bakal mengadakan persembahan di Petronas Celebratory Concert bersempena ulang tahun ke-45 syarikat minyak dan gas Petronas, artis yang terlibat termasuk Amy SearchEllaJaclyn VictorRuffedgeFaizal TahirDavid Arumugam dan lain-lain.

Kerjaya filem[sunting | sunting sumber]

Kerjaya filem M. Nasir bermula pada 1986 apabila beliau menulis dan membintangi filem Kembara Seniman Jalanan arahan Nasir Jani yang mana beliau melakonkan watak sebagai Jebat/Bujang, seorang pemuzik jalanan yang baru tiba di ibukota telah bertembung dengan tidak sengaja dengan Osman Tikus di Hentian Puduraya. Filem ini ditayangkan pada 22 Februari 1986 dan merupakan kejayaan kritis.[6]

Karya dan cabang lain[sunting | sunting sumber]

M. Nasir merupakan pemilik syarikat rakaman Luncai Emas Sdn Bhd yang ditubuhkan pada 1990 dan juga Pengetua Akademi Fantasia Musim 3. Malah adik lelaki M. Nasir iaitu Dzul juga aktif dalam bidang seni di Singapura. Selaku penggubah, beliau merupakan karyawan yang bertanggungjawab terhadap kegemilangan artis-artis terulung di Malaysia seperti Rahim MaarofAlleycatsSearchWingsEllaZiana ZainHattanSpiderMawi dan Misha Omar.
Beliau juga terlibat dalam bidang seni lukisan, terutamanya seni abstrak. Beliau telah mengadakan beberapa pameran melalui karya kanvasnya; yang pertamanya ialah Tanda pada 2014 dan Tanda II pada 2015, kedua-duanya diadakan di Shah Alam.[7] Lukisan dihasilkannya berbentuk kerohanian dan ia juga sebagai ilham yang membentuk lagunya.[8][9]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Nasir berpindah bersama keluarganya ke Malaysia pada tahun 1984, di mana beliau mendapat kerakyatannya secara naturalisasi pada tahun 1989.[3]
Beliau berkahwin dengan vokalis kumpulan Ideal Sisters, Junainah Johari pada 1984 dan dikurniakan lima anak, empat anak lelaki – Ilham, Yassin, Hidayat dan Shafie serta seorang anak perempuan – Nurnilam Sari. Junainah meninggal dunia pada 8 Ogos 1998 akibat asma,[10] meninggalkan Ilham, Yassin, Ilham, Shafie dan Nurnilam Sari di bawah jagaan M. Nasir. Beliau berkahwin kaIi kedua dengan pelakon dan penulis skrip Marlia Musa pada 2000 dan dikurniakan seorang anak perempuan bernama Suci Musalmah.[10][11]

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Diskografi M. Nasir
Album bersama Kembara
Album studio



Saudagar Mimpi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigationJump to search
Saudagar Mimpi
Album studio oleh M. Nasir
Dikeluarkan pada1992
GenreRock, Folk, World, & Country
SyarikatBMG
Kronologi M. Nasir
S.O.L.O
(1989)
Saudagar Mimpi
(1992)
Canggung Mendonan
(1993)
Saudagar Mimpi merupakan album solo ketiga M. Nasir yang diterbitkan pada tahun 1992.

Senarai lagu[sunting | sunting sumber]

No.TajukPenulisMasa
1."Apokalips"  M. Nasir/Loloq
2."Inang Pulau Kencana"  M. Nasir
3."Keroncong Nostradamus"  M. Nasir/Loloq
4."Di Balik Cermin Mimpi"  M. Nasir/S. Amin Shahab
5."Gong Impian"  M. Nasir/Nasir Jani
6."Hidayah"  M. Nasir
7."Bikin Filim"  M. Nasir/Nasir Jani
8."Insan Dan Manikam"  M. Nasir/Loloq
9."Gurindam Gunung Tahan"  M. Nasir/Loloq
10."Di Jalan Sesat"  M. Nasir/Bob
11."Monsoon Dance"  M. Nasir

"Loloq" dilencongkan di sini.
Loloq
Loloq&mNasir01.jpg
Loloq (kiri) bersama M. Nasir (kanan) semasa memenangi anugerah MACP.
Latar belakang
Nama lahirRosli bin Khamis
Kelahiran21 Mei 1958
Republik Singapura
Meninggal dunia30 Januari 2008 (umur 49)
Hospital Pakar DamansaraDamansaraSelangorMalaysia
PekerjaanPenulis lirikpelakon
Rosli Khamis atau lebih dikenali sebagai Loloq (21 Mei 1958 - 30 Januari 2008) merupakan seorang penulis lirik yang terkenal. Beliau sering bergandingan dengan M. Nasir dalam membuat lagu baru. Selain menggunakan nama Loloq beliau juga sering menggunakan nama Nurbisa untuk lirik ciptaanya. Beliau yang berasal dari Singapura turut berlakon dalam beberapa buah filem seperti "Man Laksa" dan drama.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Loloq dilahirkan pada 21 Mei 1958 di Singapura. Bapanya, Khamis Dayut berasal dari Masjid TanahMelaka adalah bekas polis Tanah Melayu. Ibunya, Maimunah adalah Cina mualaf. Hasil perkahwinannya dengan Hariyah Yaacob, Loloq dikurniakan tiga anak iaitu Krsty Nur, Jaevn Nur dan Yasha Nur.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Loloq mula aktif dalam bidang penciptaan lagu bermula tahun 1987. Beliau mula menumpahkan idea menulis lirik pada usia 27 tahun, Loloq pada kehidupan silamnya merupakan seorang lelaki yang menjalani kehidupan tanpa arah tuju. Dari Singapura, dia sendirian berkelana ke Kuala Lumpur pada usia 23 tahun. Beliau pernah terlibat dengan najis dadah selama enam tahun, mengikut ajaran Tasauf dan menjadi kutu rayau, di perjalanannya menemui paksi apabila bertemu M. Nasir dan Amy Search di Jalan Chow Kit sekitar tahun 1980-an.[1]
Pada waktu itu, beliau yang merupakan seorang penganggur dengan beraninya memujuk M.Nasir dan Amy menggunakan lirik ciptaannya untuk dimuatkan ke dalam album mereka.
Sejak tahun 1990, Allahyarham menjadi penulis lirik eksklusif di syarikat rakaman Luncai Emas milik M. Nasir dan telah menghasilkan sehingga 500 buah lirik lagu. Di antara lirik lagu beliau yang pernah popular ialah Di Ambang Wati (Wings), Bazooka Penaka (Wings), Kau Bukan Brader, Awang Trasher (Wings), Nur Nilam Sari (Awie & Search), Analog 0.1, (Search), Asli Dan Tulus (Search), Laila Namamu Teratas (Search), Neo Romantik (Search), Zen-Bikin Wilayah (Search), Gemuruh (Search & Wings), Mantera Semerah Padi (M . Nasir), Kita Peng-Yu (XPDC), Tak Nak Jadi Soh Chai, Ratu Sanubari (Saleem), Laukku Cukup Masin (Spider), Kasih Latifah (Spider), Cinta Dewa-Dewi (SPIDER), Aladin (Spider), Kacap Terlabik (Spider) dan banyak lagi. Beliau pernah mendapat Anugerah Khas dalam Anugerah Planet Muzik 2007 di tanah kelahirannya atas sumbangan beliau yang berjasa dalam industri seni.
Selain hebat menulis seni kata lagu, Loloq juga dilihat hebat dalam bakat lakonannya. Antara filem yang pernah dibintanginya seperti Sara, Embun, Lang BuanaZombi Kampung Pisang dan Man Laksa dan pernah membintangi sebuah telemovie "Orang Kasar" turut berlakon bersama Eman Manan serta telefilem Neon. Beliau juga pernah beraksi di pentas teater suatu masa dulu dalam persembahan teater Bukit Kepong arahan Othman Ghani dan drama sitkom Awie Record.
Semasa hayatnya beliau pernah dikurniakan beberapa anugerah seperti penulis lirik terunggul dan menerima royalti tertinggi daripada Badan Perlindungan Hak Cipta Karyawan Muzik Malaysia Berhad (MACP) ke-11 menerusi lagu Dewa Dewi nyanyian kumpulan Spider menjulang namanya sebagai Penulis Lirik Terunggul lima tahun berturut-turut.[perlu rujukan]
Selain itu, Anugerah Lirik Nasyid pada majlis Anugerah Juara Nasyid Minggu Ini 2006 serta Anugerah Galakkan Penulis Lirik pada Anugerah Citra Wangsa Malaysia 2005. Beliau juga turut terbabit dalam menulis skrip filem Aduh Saliha yang judul asalnya ialah Misteri Mimpi Syakila arahan M Nasir. Bagaimanapun, filem itu tidak dapat disiapkan sehingga sekarang. Lirik lagu terakhir yang dicipta oleh Loloq berjudul "Angkasawan" yang dinyanyikan oleh kumpulan Butterfly.[2]
Allahyarham juga pernah menjadi penterjemah skrip siri animasi Kampung Boy karya Lat.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Dia meninggal dunia setelah empat hari terlantar di  Rumah Sakit Pakar Damansara  pada 30 Januari 2008 pukul 1:30 tengah hari karena pendarahan otak. Penulis lirik ini telah menyetujui pembedahan di kepala pada 29 Januari 2008 setelah menghidap pendarahan serius di kepala. Karena terlalu banyak kandungan  karbon dioksida  di  paru-paru , kesannya harus melibatkan seluruh sistem dalaman badannya. Allahyarham menghembuskan nafas terakhir di sisi isteri, Hariyah Yaacob dan tiga sahabat lain. [3]
Jenazah Allahyarham Loloq dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bandar Baru Sungai Buloh selepas solat Asar. [4]

No comments